drewniana rzezba

drewniana rzezba

wtorek, 1 lutego 2022

Wekend mogę zaliczyć do udanych

W sobotę  zaliczyłam jedno z klimatycznych muzeów w dzielnicy Pankov oraz długą przejażdżkę po dawnym Wschodnim Berlinie. Oglądaliśmy zabytkowe mieszkanie wraz z wyposażeniem, w budynku wybudowanym w 1893 roku.  To zaledwie trzy pokoje z kuchnią i łazienką, ale wszystkie   eksponaty pochodzą właśnie  z tamtego okresu.  Mój zachwyt wzbudziły oryginalne piece  kaflowe i podłoga w jednym z pokoi, zrobiona z linoleum malowanego w bardzo ładny kwiatowy wzór. W pierwszej chwili byłam niemal pewna, że to skóra.   Jeśli idzie o  pozostałe wyposażenie to od razu przypomniało mi się mieszkanie mego ojca w Mysłowicach, gdzie były właśnie takie meble, na ścianach wisiały obrazy Wojciecha Kossaka, kuchnia i łazienka  miały bardzo podobne  wyposażenie.  Było to jeszcze przedwojenne mieszkanie mojej macochy. 

W niedzielę  byliśmy z kolei na wystawie multimedialnej "Ogród Moneta".  Wystawa podobała mi się- to 44 minutowa opowieść o tym malarzu - jak  zauważyłyśmy część słowna była dobrze wyważona w stosunku do pokazywanych obrazów. Mam wrażenie,  że  tak pokazywana  sztuka ma szansę przemówić do współczesnego pokolenia, które jest wyraźnie pokoleniem obrazkowym, wgapionym bezustannie  w ekran komputera lub komórki. Zmroziła mnie nieco cena biletu - 22 euro od osoby. Ale nie  mam zbyt wielkich pretensji, bo to jeden z moich ulubionych malarzy. Oczywiście  wystawa była dostępna tylko dla zaszczepionych. Ten wymóg ma tylko jedną wadę - okrutnie długo się czeka na wejście, bo sprawdzają każdemu kod szczepienia i dowód tożsamości. 

Eurostat, czyli Europejski Urząd  Statystyczny podał komunikat  dotyczący płac minimalnych w Unii Europejskiej w minionym, 2021 roku. W 21 krajach UE obowiązują płace minimalne, a w 6 z nich stawki są negocjowane umowami zbiorowymi dla poszczególnych branż.

W Niemczech i 5 innych  krajach Unii minimalne wynagrodzenie wynosi ponad 1500 euro.  W Polsce o ponad połowę mniej, czyli 655 euro a w Bułgarii jedynie 322 euro i jest ona siedem razy mniejsza niż w Luksemburgu - tam płaca zagwarantowana wynosi 2257 euro. W dalszej kolejności jest Irlandia z kwotą 1775 euro,  Holandia - 1621 €, Belgia - 1658 €, Niemcy - 1621 €,  Francja i Polska 665 €.  W USA gwarantawone minimalne wynagrodzenie wynosi 1100 €, czyli dośc  podobnie  jak w Słowenii (1074 €) lub w Hiszpanii (1126 €). 

W 13 krajach UE stawki gwarantowane wynoszą od 330 do 820 €.- Są to: Bułgaria, Łotwa, Rumunia, Węgry, Chorwacja, Słowacja, Czechy, Polska, Litwa, Grecja, Malta  i Portugalia.   Dania, Włochy, Cypr, Austria, Finlandia, Szwecja  -  nie  mają ustanowionej płacy minimalnej , zarobki w poszczególnych branżach są negocjowane w ramach umów zbiorowych.

A dziś - dziś pada i wieje i żadna siła mnie  nie zmusiła do wyjścia z domu.


22 komentarze:

  1. A my po feriach do szkoły, już 3 nauczycieli zarażonych, a to dopiero wtorek!
    Brakuje mi wycieczek i odwiedzin w muzeach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu w tym roku szkolnym dzieciakom nie spuchną głowy od nadmiaru wiedzy. Część szkół ma system hybrydowy, niektóre wcale nie uczą dzieciaków. Wolna amerykanka w tej dziedzinie.

      Usuń
  2. Klik dobry:)
    To faktycznie udany weekend. A ja siedzę w domu. Sama na siebie nałożyłam izolację, ponieważ wokół pełno chorych, nieszczepionych oraz bezmaseczkowców. Czekam na wiosnę, żeby chociaż po pustkowiach pospacerować, bo zima jakaś paskudna.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu, przynajmniej w sklepach i miejscach publicznych wiszą ostrzeżenia, że maseczki są konieczne. Po prostu tu takiemu bez maseczki inni pokażą, gdzie jego miejsce. Pogoda u mnie nijak nie sprzyja spacerom.
      Serdeczności;)

      Usuń
  3. Nic nie wspominałaś o obrazach. Też były? Jakie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu nie był prawdziwych obrazów, tu był po prostu pokaz multimedialny. Pokazywali wszystkie obrazy Moneta, które z jakiegoś powodu były ważne w jego karierze malarskiej. Ale podobała mi się ta wystawa.

      Usuń
  4. A my ciągle na samym końcu. Przykre to. Niby należymy do krajów Unii Europejskiej, ale pieniądze zupełnie inne. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Warszawie była bardzo podobnie zrobiona wystawa multimedialna poświęcona twórczości Van Gogha.Była na niej moja przyjaciółka, która akurat w tym czasie pojechała z Niemiec do Warszawy. Gdy wróciła do Niemiec, to w Bremie też była taka multimedialna wystawa, ale nieco inaczej przedstawiona. I obie bardzo się jej podobały.

      Usuń
  5. Cieszę się że w weekend miałaś tyle miłych przeżyć kulturalnych i intelektualnych.
    Bądź zdrowa Aniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakoś najtrudniej mi z tym zdrowiem idzie. Jak nie świruję ja to świruje mój kręgosłup. A byłaś w Warszawie na tej wystawie multimedialnej Van Gogha?

      Usuń
  6. Milo iz moglas spedzic czesc weekendu poza domem. Moze z nadejsciem wiosny zdarza sie czesciej?
    My poczatek tygodnia mielismy iscie wiosenny bo z temp +18 st i otwartymi oknami - a dzisiaj w nocy nadszedl zapowiedziany zimowy front obejmujacy duza czesc USA - mamy -8 st, snieg i to takiego lodowatego rodzaju ze go slychac gdy uderza w szyby. To znaczy ze bedziemy uwiezieni w domach a dentysta przelozyl moja dzisiejsza wizyte na jutro. Ale to nic, przeciez jest zima, damy jej rade.
    Zycze zdrowych, dobrych dni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu jakoś prawdziwej zimy nie ma, ale to co jest i tak mnie setnie umęczy.
      Serdeczności posyłam w Twoją stronę;)

      Usuń
  7. Aniu, jestem. Bardzo przepraszam, długo się ne odzywałam ale świat też nam troszkę zawirował. A ja zawirowałam się na blogi, na życie , tak naprawdę na wiele rzeczy.
    Fajnie, że odnalazłaś się w tym w zasadzie nowym życiu i, że jesteś zadowolona. Znam wiele osób które nigdy by się na taką zmianę nie zdecydowało. Dla mnie jesteś wzorcem, że chcieć, to móc.
    Serdeczności przesyłam, i dobre myśli:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja po prostu byłam już tak zmęczona i rozczarowana własnym krajem nadwiślańskim, że wyjechałabym nawet do Zulusów! A tu mi jest po prostu dobrze chociaż już owdowiałam.
      Serdeczności Kochana;)

      Usuń
  8. Prace minimalna podwyzszyli, przy okazji cene energii i wszystkiego, co z tym zwiazanie. Doliczajac inflacje, lecimy na minusie. Ale nie powiem, ostatnio dostalam podwyzke w pracy, przyslali mi sama te podwyzke na konto, bo od sierpnia jestem na chorobowym. jak 2- 3 razy zatankuje moje male autko, to wydalam cala podwyzke :D
    No cóz, takie zycie, w sumie bedzie sie toczylo dalej, a obawiam sie jedynie konfliktu na wschodzie. Zeby to napiecie jakos minelo... tego sobie i ogólnie zycze. Czy sie spelni?
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Strasznie wszystko podrożało a kurs złotówki do euro przyprawia mnie o dreszcze. Bo żyję wszak z polskiej emerytury.

      Usuń
  9. Może i tam w Polsce jakaś podwyżka jest, ale co z tego jak ceny żywności, gazu, prądu, wody - o śmieciach już nie wspomnę lecą też do góry... WIĘC TAKĄ PODWYŻKĘ MOGĄ SOBIE CO PONIEKTÓRZY DO D...Y WSADZIĆ.

    Tu nie chodzi o mnie, jako tako. Nie mam źle - zawsze może być lepiej, ale cieszę się z tego co mam. Ale osoby starsze, chore - liczą każdą złotówkę a i tak brakuje od 1 do 1. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie- podniesiono w Polsce czynsze. No a wiadomo, że cena ropy, gazu itp. są cenotwórcze. Tu też wszystko zdrożało, cena energii zwłaszcza.

      Usuń
  10. ech z taką kwotą minimalną. Jako belfer w tym miesiącu po opłąceniu gazu i ubezpieczenia domu nie starczyło mi do końca miesiąca :(

    wycieczka super i wystawę o Monecie sama bym obejrzała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, przykro to czytać. Fajna ta wystawa i myślę, że po obejrzeniu jej kilka osób sięgnie po albumy z reprodukcjami Moneta.

      Usuń
  11. Jak tylko pokażą podobną wystawę koło mnie, czyli w Bremie, z całą pewnością chętnie się na nią wybiorę!
    Uściski!

    OdpowiedzUsuń