drewniana rzezba

drewniana rzezba

niedziela, 7 kwietnia 2024

Dziwny ten.....kwiecień

 Jest godzina 19,55 a na termometrze jest 21 stopni  ciepła. Jakoś nie przypominam sobie by w pierwszej  dekadzie  kwietnia  bywały takie temperatury. Ale  śnieg w maju - pamiętam. Cały  dzień było cieplutko, a na jutro  zapowiadają 23 stopnie  ciepła. Natomiast  pamiętam, jak  kiedyś  właśnie  w pierwszej dekadzie  kwietnia 1986r ugrzęźliśmy samochodem  w  zaspie śnieżnej, bo chcieliśmy skrócić  sobie   drogę jadąc przez  lotnisko dla  samolocików panów agronomów. No i zamiast sobie  skrócić drogę tośmy ją sobie  elegancko wydłużyli , ale nie my jedni znaliśmy ten  skrót i wkrótce wyciągnęli nas  stamtąd  ciągnikiem ci, co też ten  skrót  znali,  ale  mieli ciągnik a nie fiacika 126p.

A ja często  zaglądam na  stronę www.tylko astronomia .pl   i dziś wypatrzyłam taką  oto ślicznotę:


To jest zdjęcie kulistej gromady  gwiazd, która  znajduje   się  w odległości 162 tysięcy lat  świetlnych od  Ziemi, a tę piękność  sfotografował kosmiczny  Teleskop Hubble'a,  a  opublikowała je Narodowa Agencja  Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej NASA.

Ta kulista gromada gwiazd  ma nazwę NGC1651 i znajduje   się w Wielkim Obłoku Magellana. Gromady kuliste to  są  skupiska setek  tysięcy a może nawet milionów  bardzo  starych gwiazd, związanych  ze  sobą  grawitacyjnie i krążących wokół centrum  galaktyki.

I jeszcze taka jedna piękność czyli  galaktyka Wir, odkryta w 1773 roku, która  znajduje   się 26 mln lat świetlnych od Ziemi i nosi "ksywkę" M51


Ogromnie  dużo  czasu spędzam ostatnio na  oglądaniu zdjęć tego co "gołym okiem" nie widać.

Miłego, bezproblemowego tygodnie życzę Wszystkim.

P.S.

Nadal pasę  się kropelkami p. bólowymi - teraz już wiem  dlaczego mam ten lek  zapisany do zestawu stale używanych  leków.

10 komentarzy:

  1. To widze ze ciagle wsrod gwiazd przebywasz...:-)
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze mnie interesowało "niebo" od strony tego co na nim widać;)
      anabell

      Usuń
  2. A ja też chętnie oglądam zdjęcia kosmosu i czytam o nowych odkryciach. Nie jesteś osamotniona.
    Jarek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze na każdych wakacjach sporo czasu spędzałam gapiąc się w nocne niebo. A te zdjęcia z teleskopów są naprawdę piękne.
      anabell

      Usuń
  3. Fajny ten wir, natura stwarza istne cuda.
    Dziś widziałam pierwsze kwiaty bzu, bardzo za wcześnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu też już zaczynają kwitnąc bzy. Dziś cały dzień było 26 stopni, teraz spadło do12, no ale dochodzi 23,00. A na jutro wróżą tylko +15. Istne wariatkwo pogodowe.
      anabell

      Usuń
  4. Per aspera ad astra. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wzajemnie nieznajoma Istoto;)
      anabell

      Usuń
  5. Astronomia nigdy mnie nie pociągała. Jestem bardzo przyziemna. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też kiedyś astronomia mało bawiła, ale na starość polubiłam zdjęcia z tych Kosmicznych Teleskopów. Serdeczności posyłam,
      anabell

      Usuń