drewniana rzezba

drewniana rzezba

sobota, 27 lipca 2024

Dziwny ten lipiec.....

                .........ale panom  astronomom to nie przeszkadza i wciąż pracują- podejrzewam, że głównie  nocami bo wtedy  widać gwiazdy. Pod  tym względem nadawałabym  się do pracy, bo najlepiej  mi  się czyta, pisze a kiedyś uczyło mi  się właśnie  nocą.

Właśnie  wyczytałam informację, że  międzynarodowy zespół badaczy odkrył, a raczej zlokalizował  tuż przy naszej  Ziemi - czyli  zaledwie 510 lat świetlnych od naszej planety - obiekt, który oznaczono jako PSRJ0437-4715, który  wciąż  wysyła w stronę Ziemi fale  radiowe z częstotliwością 174 razy na  sekundę!

Obiekt ten jest pulsarem milisekundowym, czyli gwiazdą neutronową, która obraca się z szaloną prędkością i emituje bardzo silne promieniowanie  elektromagnetyczne. Promień tego pulsara  to zaledwie 11,4 km, ale jego masa jest 1,4 większa od  masy Słońca. Zdaniem panów naukowców jest to  najbliższy Ziemi i zarazem  najjaśniejszy pulsar milisekundowy jaki do tej pory udało  się zidentyfikować.  Wysyła  on  w stronę Ziemi wiązki fal radiowych i promieni rentgenowskich co 5,75 milisekundy. Panowie naukowcy porównują  jego  działanie do zegara i twierdzą, że jest on stabilniejszy i dokładniejszy niż zegary  atomowe  stworzone  przez  człowieka. 

A gdyby ktoś nie wiedział to dodam - pulsar milisekundowy to rodzaj  gwiazdy neutronowej, która obraca  się niesamowitą  prędkością- nawet do 700 obrotów na sekundę, co powoduje, że pulsar emituje silne promieniowanie  elektromagnetyczne,  w tym fale radiowe oraz promienie  rentgenowskie.

Gwiazdy neutronowe są pozostałościami po tych  gwiazdach które  zakończyły  swój żywot  w  wyniku wybuchu. Mają  zawsze bardzo wysoką gęstość a ich masa może być nawet 14 razy większa od masy  Słońca, a przy tym mają  niewielki promień dochodzący do kilkunastu kilometrów.

Odkrycie tego pulsara  to super  wydarzenie w  świecie astronomii a pomiarów dokonał międzynarodowy zespół astronomów  - badaczy Uniwersytetu w Amsterdamie.  "Adres" owego pulsara to gwiazdozbiór  Pictora -  tak  z ręką na  sercu muszę  się przyznać, że nie mam nawet  bladego pojęcia  w którym miejscu na nieboskłonie mam szukać tego gwiazdozbioru. Nadal  będzie ów pulsar badany i oglądany, bo  astronomowie  mają podejrzenie, że ma on towarzysza  w postaci  białego Karła.  Pulsary  są bowiem z natury towarzyskie.

I tak mi jakoś  wpadło do głowy, że może nie  wszystko to co niezbyt  dobrze  się  dzieje z Ziemią na przykład  w kwestii klimatu  jest ewidentną winą  człowieka - nie  było tu jeszcze  (najprawdopodobniej) szkodnika   zwanego  człowiekiem a  nasza Planeta przechodziła zlodowacenia i okresy ocieplenia- jakby na to nie patrzeć to było i tak, że na polskim wybrzeżu rosły spokojnie  cytrusy  a obecne pustynie nie były kiedyś pustyniami. Nie  da  się ukryć, że może i w tej części Kosmosu, w której  zlokalizowana jest Ziemia nie ma wielkiego tłoku, niemniej wszystkie "ciała niebieskie" wzajemnie  na  siebie działają i zapewne  nie  zawsze jest to korzystne działanie.

Miłego weekendu Wszystkim życzę.

                                                         


To moja ulubiona  staroć, muzykę  skomponował w 1955 roku Alex North a słowa napisał Hy Zaret. To wykonanie  to chyba Roy Orbison,  ale  znam też wykonanie  jednego z  chłopaków z grupy  Il Volio. Pomyślałam sobie, że każę  sobie  by to zagrali  moim prochom. A jeśli córka uzna, że to zbyt  frywolny utwór  to zgodzę  się na utwór Piazzoli   "Oblivion"  czyli Otchłań  - też  bardzo lubię. 




8 komentarzy:

  1. O, to ten pulsar wiele złego może spowodować, promieniowanie rentgenowskie i elektromagnetyczne ma pewnie wpływ na wiele zjawisk, chyba ze za daleko...
    U mnie dziś leje od nocy, wczoraj było bardzo duszno, a ten deszcz to złoto z nieba!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie- ale skoro udało się go zlokalizować bo "odebrano" owo promieniowanie to jakoś tak mi się uświadomiło, że w Kosmosie jest sporo takich neutronowych gwiazd- może akurat promieniowanie nie trafia do nas bezpośrednio, ale być może jakieś inne "ciało kosmiczne" trafione tymi promieniami po cichu przekazuje je dalej albo samo zaczyna też ich produkcję. Nie da się powiedzieć, że Kosmos to bezpieczne miejsce.

      Usuń
  2. Nie ma tygodnia bez wykrycia przez astronautow czegos nowego a to mi mowi ze wszystkich tajemnic Kosmosu nigdy do konca nie poznaja. Owszem, pomocne, troche wyjasniajace ale jak bylo zagadka tak nia zostanie.
    Kot i ja troche sie nudzimy majac aktywna nature a tu nic do roboty.......

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za naszego życia to już chyba niewiele zdziałają i już się z tym faktem pogodziłam. Poza tym to Ziemia jest w dość
      "odludnej" części Kosmosu, wokół nas prawie pusto w porównaniu do innych części Kosmosu. Kochana- nie narzekaj na nudę, bo los jest złośliwy i może Ci jakichś prac, robótek dowalić. A póki co baw się razem z Bellą, zabawy z domowymi zwierzątkami są całkiem fajne. Uściski dla Ciebie, głaski dla Belli.

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Generalnie znacznie bardziej wolę ciepło niż zimno, nie mniej extrema w obu przypadkach już mnie męczą. I ja lubię słuchać jak gra Hauser.

      Usuń
  4. Do Berlina mam blisko z Dolnego Śląska. Od lat już się wybieram do Tropikalnej wyspy, Ale mi tak schodzi, byłaś tam?
    Jeśli chodzi o pulsary i zielone małe ludziki, to pamiętam jak się w liceum popisywałyśmy z koleżanka wiedzą z astronomii wobec chłopaków z innego liceum i tak sprawdzałyśmy ich wiedzę, pytając coś o eschatologii i właśnie te pulsary.
    Pozdrawiam. U nas dzisiaj upał, jutro ruszam w kierunku Szczecina przez Zieloną górę pociągiem. Na regaty żaglowców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem tu wprawdzie od 2017 r, ale do Tropikalnej Wyspy jakoś mnie nie ciągnie. Jak dla mnie to za duże tłumy i za dużo tam dzieciaków. Za to byłam kilka razy w Poczdamie w Biosferze, czyli specyficznym ogrodzie botanicznym pod dachem, gdzie jest masa roślin tropikalnych. Regaty żaglowców to fajna impreza- mam nadzieję że gdy wrócisz to coś napiszesz co tam było fajnego. Życzę Ci wielu miłych wrażeń!

      Usuń