drewniana rzezba

drewniana rzezba

poniedziałek, 19 grudnia 2022

Smutno mi

 W miniony piątek, 16.XII o godzinie 6,00 rano rozpadło się największe na świecie wolno stojące akwarium, które  miało 16 metrów wysokości, 11,5 metra  średnicy, było domem dla 1500 ryb ponad 100 gatunków. Z akwarium wylało się milion lirów  wody, zginęły  wszystkie ryby. Dwie osoby zostały ranne odłamkami szkła. To olbrzymie  akwarium znajdowało się w holu berlińskiego hotelu Radisson Blu.

Siła eksplozji roztrzaskała  drzwi i okna  w hotelu a na ulice wyleciał gruz. Zniszczony doszczętnie jest parter tego obiektu.

Latem tego roku, po 2,5 latach renowacji owo akwarium  zostało udostępnione dla zwiedzających. Koszt renowacji tegoż akwarium  wyniósł 2,6 miliona  euro. W trakcie renowacji między innymi wymieniono uszczelki silikonowe akwarium.

W chwili tego wypadku w Berlinie było 7 stopni mrozu. Szczęście  w nieszczęściu, że nikt o tak wczesnej porze  nie  zwiedzał owego akwarium.

Lubię akwaria i oceanaria. Wśród moich przyjaciół w  Warszawie było kilku miłośników  akwariów. U jednych  było nawet akwarium, które  mieściło 300 l wody i w tym pokoju niemal na każdym blacie  stało jakieś  akwarium - po prostu pan domu  miał fioła na punkcie  hodowli ryb. I dzięki temu pozbyłam  się bez problemu  swojego akwarium, gdy moja  latorośl przestała  się interesować  rybkami.

Ale ilekroć jest okazja odwiedzenia jakiegoś ładnego akwarium lub oceanarium to  z niej korzystam.

Na zdjęciach  poniżej jest to berlińskie super akwarium przed i po katastrofie:


Poza tym nic ciekawego u mnie - pogoda z  gatunku "i psa  żal byłoby na  spacer  wygonić", raptem 1 stopień ciepła i mży coś bliżej  nieokreślonego - chwilami wygląda na  zwykły deszcz, a chwilami są to mini kuleczki śniegu. A mnie głowa  pęka  z bólu i  chyba sprawdzę czy moje łóżeczko nadal jest  wygodne.

Zostawiam Was  w towarzystwie  Vivaldiego :



21 komentarzy:

  1. Słyszałem o tym wypadku w radio. Bo ostatnio częściej radia słucham niż telewizji. Sam nigdy rybek nie miałem. Ostatnio w Łodzi widziałem olbrzymie akwarium ale to już kilka lat temu. Kolorowe ryby to nawet ładny widok. U mnie w mieście też coś jest z egzotycznymi rybami ale tak jakoś wyszło że nigdy nie odwiedziłem tej atrakcji więc nawet nie wiem co tam proponują gościom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widocznie ryby interesują Ciebie tylko od strony kulinarnej. A ja za rybami na talerzu to nie przepadam, wolę je w akwarium. Ładne Oceanarium jest w Stralsund, ma 39 akwariów. Mógłbyś się wybrać na Rugię, są z Polski wycieczki jednodniowe. Ja byłam 2 tygodnie na Rugii i mogłabym znów tam pojechać- fajna jest ta Rugia. Zobacz ofertę biura Gold Tourist, chyba nadal tam jeżdżą.

      Usuń
  2. Och szkoda akwarium, tyle ryb bidnych, naprawdę szkoda. :((( Jak toż się stało...
    Mnie też głowa boli, także łączę się w bólu i niech już znika w kosmos. :) Pozdrawiam serdecznie. :

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta "pora przejściowa", która ostatnio trwa 10 miesięcy w roku to mnie wykańcza. Podobno nastąpiło w akwarium zmęczenie materiału.

      Usuń
  3. W jednym źródle piszą, że ponad 600 ryb udało się uratować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wykluczam, ale zapewne im ta awaria i tak na zdrowie nie wyszła. Czytałam tylko w jednej "gazetce".

      Usuń
  4. Musze skorygowac, 630 ryb udalo sie ocalic, zostaly przeniesione do zoo lub innych placowek. Wiem to stad:
    https://www.morgenpost.de/berlin/article237173577/aquarium-berlin-aquadom-geplatzt-ursache-aufraeumen-unglueck-der-tag-danach.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że masz lepsze ode mnie wiadomości, bo ja to wyczytałam w "Polski Obserwator.de", zaraz po katastrofie. A ów "obserwator" ma często lekkie niedowidzenie i niedoinformowanie. Ale i tak mi tego akwarium szkoda. Wydano na to furę pieniędzy a wszystko szlag trafił.

      Usuń
    2. I zapewne nie zbuduja juz drugiego, za duze ryzyko.

      Usuń
  5. To można powiedzieć podwójna katastrofa i chyba cos poszło nie tak, skoro po renowacji pękło...
    Mój ojciec hodował kiedyś rybki , akwarium nie było specjalnie wielkie, ale wymagało wiele zachodu.
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja , na szczęście , miałam krótką przygodę z akwarium a i tak się urobiłam po uszy.I to wcale nie jest tania rozrywka i naprawdę sporo pracy przy tym. Odetchnęłam gdy się tego kłopotu pozbyłam.

      Usuń
  6. Czytałem o tym wypadku, ale przyczyny tam nie wymieniono. Czy wiadomo już coś na ten temat, dlaczego ono pękło?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podejrzewam, że trochę potrwa, nim ustała w 100% jaka była przyczyna. Na razie wymyślili, że to było "zmęczenie materiału" - jak dla mnie to taka wymijająca koncepcja.

      Usuń
    2. Mocno wymijająca. Zmęczenie materiału następuje przy cyklicznych naprężeniach - a tam występowało tylko statyczne.

      Usuń
  7. Niewatpliwie szkoda zwierzat. Stracily dom- dach nad glowa. W ich przypadku wydarzenie bylo tragiczne.
    Nie wiedzialam, ze cos takiego mialo miejsce w Berlinie.
    Trzymaj sie. Zdrowia Ci zycze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najważniejsze, że nie było to w czasie gdy są tam w windzie turyści.Śledząc różne "naj, naj" już dawno doszłam do wniosku, że rekordowe, największe, najwspanialsze "naj" z reguły się kończą jakimś "niewypałem."

      Usuń
  8. Tak jak Ci wspominałam w tym czasie mój Geograf był ze swoją młodzieżą w Berlinie. Dobrze ze mieszkali w jakimś hostelu młodzieżowym....Ale i tak się denerwowałam...
    Pewnie ze szkoda tych stworzeń...

    OdpowiedzUsuń
  9. Jednego roku zakupilam akwarium i cale osprzetowanie dla rybki-welonki by corki Pea miala radoche - i zaraz po ich odjezdzie odnioslam do sklepu! ilez roboty mialam z czyszczeniem mimo chemikaliow i innych cudow !
    Nie mam zaufania do troche przesadnych struktur - wiaduktow, mostow wiszacych, zewnetrznych wind, kolejek gorskich, roller coasters....... Gdy jechalam na florydzkie Keys czyli ich poludniowe wyspy a wiedzie do nich wielokilometrowy most poprzez ocean to myslalam ze umre! W dodatku trzymalam oczy zamkniete wiec widzialam malo widokow.
    Trzymam sie zasady ze co sie moze zepsuc, peknac, zerwac to sie tak dzieje wczesniej czy pozniej. Nie zawsze da sie uniknac ale gdy moge unikam.
    My mamy mnostwo podobnych akwariow, zwlaszcza na Florydzie, Kalifornii, niektore z rekinami - i wcale nie sa dla mnie atrakcja, raczej czyms do obawy.
    Rozumiem potrzebe istnienia niektorych ale takich dla czystej turystyki, atrakcji i przyciagania pieniedzy to nie.
    Zycze milych Swiat i wspanialego Nowego Roku.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mój syn też miał obsesję na punkcie akwariów. Co rusz kupował większe, ale w żadnym ryby nie chciały się utrzymać. Widocznie nie wystarczy chcieć, trzeba jeszcze umieć je hodować. Mam nadzieję, że rodzinne święta rozwieją Twój smutek. Z ich okazji życzę zdrowia, spokoju i dobrego nastroju. Uściski.

    OdpowiedzUsuń
  11. czytałem, że pewna ilość ryb została jednak uratowana, choć podawane są różne liczby, nawet znacznie się różniące od siebie...
    ...
    u mnie za to ostro wieje, psa bym rzecz jasna nie wygonił na pole, ale potwory reżimowe nawet chętnie... za to dwa nasze koty wygoniły się same, choć po pewnym wahaniu... kocur ma takie kudły, że jemu to nie straszne, za to kocica takich kudłów nie ma, ale za to ma dziwny, specyficzny gust, jak na kota, jeśli chodzi o pogodę do spacerów...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zdrowych, pogodnych i spokojnych dni świątecznych życzy Kawiarennik. Wraz z życzeniami ten oto wierszyk:

    Pobielał świat córko czy wiesz
    za oknem spadł w Twoim życiu pierwszy śnieg
    patrz wróble dwa na zimnie drżą
    dziś pierwszy raz życzę Ci Wesołych Świąt
    Przybył nam córko talerz na stół
    z szopki się gapi wół jak to wół
    Garnek na piecu kolędę gra
    do barszczu wpada twa pierwsza łza
    Już pod choinką prezentów sto
    kto je tu przyniósł no zgadnij kto
    kto z Tobą siądzie do wielkiej gry
    ktoś komu bardzo zależy by
    By dobra noc co wszystko wie
    otarła Twą pierwszą i ostatnią łzę
    [Andrzej Sikorowski, "Pastorałka dla córki"]

    OdpowiedzUsuń