drewniana rzezba

drewniana rzezba

środa, 18 stycznia 2023

Nie wiem jak....

                       ......u was, ale u  mnie coś jakby constans. Za oknem panoszy  się "zima nie zima", co na  mnie już właściwie  nie robi wrażenia. Trochę zimowej aury to ja  tu miałam w 2017 i 2018  roku, nawet kilka  razy była cieniuteńka warstewka śniegu. Wczoraj wieczorem miałam tu nawet minus  dwa stopnie, dziś w dzień było już tylko plus 2, a teraz mam plus 1. Na szczęście nic nie pada. W sklepach u mnie, tak jak i chyba  w całej Europie - drożyzna. Nie wiem ile  w tym prawdy, ale podobno najlepiej w tej  chwili powodzi się Holendrom.

Nieco fajniejsze wiadomości są w sferze badań kosmicznych. Dzieje  się to za sprawą umieszczonego w przestrzeni Kosmicznej w październiku 2021 roku nowego teleskopu, następcy teleskopu Hubble'a. Ten nowy to James Webb Space Telescope.  Widzi więcej i lepiej  niż  poprzedni teleskop, bowiem obserwuje w zakresie podczerwieni, co pozwala na zaobserwowanie zjawisk i obiektów których nie da się obserwować przy pomocy teleskopów widzących tylko w zakresie  widzialnym.

Dzięki niemu mamy zdjęcia czarnej dziury, pierwsze  zdjęcie pierwiastka chemicznego powyżej pierwiastka helium, (czyli Helu, liczba  atomowa 2) pierwsze zdjęcie pierwiastków  chemicznych w atmosferach egzoplanet, w tym pierwsze  zdjęcie pierwiastków chemicznych w atmosferze gazowego olbrzyma oraz zdjęcie pierwiastków chemicznych  w atmosferze super-ziemskiej  planety, czyli planety pozasłonecznej o masie większej od masy Ziemi i należącej do planet  skalistych.

Aktualnie teleskop przechodzi testy i kalibrację a naukowcy czekają już na  następne odkrycia. Jako absolutna ignorantka poczytałam przy okazji o podczerwieni, którą odkrył Wiliam Herschel w lutym 1800 roku. W czterdzieści lat później, jego  syn John Herschel uzyskał pierwszy  zapis obrazu cieplnego na papierze. A my,  dzięki odkryciu podczerwieni mamy detektory , które w kolejnictwie wykrywają stany awaryjne taboru kolejowego podczas jazdy, w energetyce badają stan infrastruktury przesyłowej energii elektrycznej, wojsko  ma systemy obserwacyjne, celowniki na bezzałogowych obiektach latających i na amunicji samonaprowadzającej  się.  Na szczęście podczerwień wykorzystywana jest również w medycynie - pomaga we wczesnym  wykryciu zmian nowotworowych w tkankach miękkich oraz  zaburzeń w krążeniu krwi.

Z mego osobistego punktu widzenia wolałabym by owa podczerwień służyła głównie medycynie  a zwłaszcza we wczesnym wykrywaniu zmian nowotworowych.

No to was  setnie  tym razem  wynudziłam, ale od  dziś to już  z górki do weekendu!


Miłego Wszystkim!!!

12 komentarzy:

  1. Interesuje się kosmosem więc z przyjemnością oglądam dostępne zdjęcia z tego nowego teleskopu. Fascynujące.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bardzo lubię je oglądać. Nie mogę powiedzieć, że chętnie bym poleciała w Kosmos, ale bardzo lubię oglądać zdjęcia i czytac o nowych odkryciach.

      Usuń
  2. Mnie ciekawi, czy faktycznie istnieją przesłanki do cotygodniowych podwyżek w sklepach?
    Ja tez bym wolała, by większość wynalazków służyła ludziom, a nie nastawiała ich przeciw sobie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, ale gdy tu przyjechałam w 2017 r i wybrałam się do jednej z tutejszych galerii handlowych i zobaczyłam te miliony produktów na hali sprzedażowej powiedziałam do męża - chyba jest nadprodukcja i kryzys finansowy stoi tuż za rogiem. Bo ujmując rzecz na zdrowy rozum - przerzucenie produkcji do Chin i innych tanich producentów spowodowało tę ogromną podaż dóbr wszelakich.
      A co do wielu naprawdę dobrych wynalazków -mam wrażenie, że ludzkość jest wyposażona w nadmiernie przerośnięty gen samozagłady. Ostatnio wyczytałam gdzieś teorię, że Wszechświat jest ogromnym, przerośniętym mózgiem. Zastanawiające jest czym w takim razie czym my , ludzie, jesteśmy?

      Usuń
  3. Jakoś już nie mam sił żeby się wypowiadać na temat pogody. Najchętniej zostałabym pod pierzyna cały dzień. Albo do wiosny tam przeczekała 😅. Następny tydzień będę miała dość intensywny, bo na wymianę przyjeżdża do nas chłopak z Anglii. Więc ta pierzyna odpada. 😂 Mam nadzieję że szybko zleci a potem wyślę swojego syna do Anglii i ja będę miała wolne. Także coś tam się dzieje. Wiadomości mało oglądam ostatnio, nawet z czytaniem mam zaległości. Dobrze że wrzucasz tu takie ciekawostki. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W listopadzie mój wnuczek też miał tu chłopaka "z wymiany", ale Francuza. Bo przed wakacjami mój wnuczek był na wymianie we Francji. Trafił tam na falę upałów i siedzieli głównie w basenie, bo zwiedzanie w taki upał było niewykonalne. Ja to bym najchętniej co roku zapadała w sen zimowy- tak od października do pełnej wiosny. Jesień i zima są dla mnie "be".

      Usuń
  4. Nigdy nie nudzisz.
    O teleskopie Webba oglądałem niedawno film na Discovery, więc słyszałem o tych rewelacjach. Również o tym, jak naprawiano teleskop Hubble'a. Zadziwiające, ale zwyczajnie założono mu okulary.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam się, że ogromnie mnie te wszystkie wieści z Kosmosu ekscytują.I jednocześnie nachodzi mnie taka refleksja - tak świetnie sobie ludzie radzą z poznawaniem Kosmosu a tu, na Ziemi, mamy ciągle totalny chaos w wielu dziedzinach życia.

      Usuń
  5. Mnie mniej ekscytuja niz dawniej, z tej prostej przyczyny ze doslownie nie ma miesiaca by nie ujrzano czegos nowego. Trudno za tym nadazyc, przeanalizowac. Dzieki technologii naukowcy maja zajecie i radoche a my moznosc ogladania super zdjec.
    W tym wszystkim, jako ze pomalu niby maja odpowiedz na wszystko, nikt nie potrafi odpowiedziec i okreslic pojecia "nieskonczonosci " Kosmosu. Jak cos co istnieje moze nie miec poczatku i konca? I wogole skad i jak powstal bo chyba powstal w jakis sposob? Ich odpowiedz jest "od zawsze" a to mowi NIC albo podaja wiek specyficznej galaktyki czy gwiazdy a to tylko mala czesc Kosmosu . Wiec zdjecia mi nie wystarczaja i nie daja odpowiedzi na moje pytanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eeee, odpowiedzi na wszystko to jednak nie mają - za daleko, za wysoko i jak mówią- dopóki nie dotkniesz ręką to nie wiesz. Na razie przyuważyli, że Wszechświat się powiększa, tym samym oddalając się, więc chyba będzie coraz trudniej coś zobaczyć. Ostatnio zaczęli porównywać budowę Wszechświata do budowy mózgu, ale nie wiadomo czyj to mózg;) Inna teoria głosi, że cały Wszechświat to tylko hologram i żyjemy?istniejemy? w hologramie. Jakiś badacz chyba rodem z USA zbiera nawet środki na zbadanie tego problemu i już uzbierał 1000 dolarów, a potrzeba mu ponad 400 tysięcy. Ale przyznasz, że zdjęcia z Kosmosu bywają bardzo ładne!

      Usuń
  6. Zimno jest, bo zimno, ale na razie na szczescie nie ma sniegu, choc oczywiscie strasza, a ja boje sie na wszelki wypadek, bo realnie jeszcze nie mam czego.
    Widzialam fajne zestawienie zdjec, na jednym powierzchnia planety, bodaj Marsa, ale glowy nie dam, w ogromnej rozdzielczosci, ostre jak zyletka. I drugie zdjecie z ulicznego monitoringu, na ktorym malo co bylo widac. Taka to ta technika. :)))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śnieg w mieście to dla mnie "istna zaraza". Ale w górach i poza miastem to może być. Do ulicznego monitoringu nikt nie używa drogiego, dobrego sprzętu.Podejrzewam, że czasami są to zwykłe atrapy-gdy widzisz taką kamerę to nie wiesz czy to prawdziwy sprzęt czy atrapa, ale jeśli robisz coś niedozwolonego to wolisz by cię nie nagrywali, często też te kamery są uszkadzane, więc nikt nie inwestuje w drogi sprzęt.

      Usuń